Betoog begroting

woensdag 09 november 2016 11:46

“Al zou ik weten dat morgen de wereld zou vergaan, ik zou vandaag nog een appelboom planten” – Maarten Luther

Afgelopen maandag was het hervormingsdag, een bijzondere dag in de kerkgeschiedenis, Maarten Luther streed voor een kerk waar het weer moest gaan over het geloof zelf, over Christus en de hoopvolle toekomst die wij door Hem hebben gekregen.

Vanuit die hoop zit ik, zitten wij als ChristenUnie fractie, hier in deze raad. Wij willen iets laten zien van Hem. Door ons handelen, onze stijl en door ons programma.

Dat willen we de komende periode handen en voeten geven aan de hand van de volgende drie thema’s:
·         Iedereen telt mee: Bijvoorbeeld wanneer het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, sociaal ondernemerschap, of mensen die onze zorg nodig hebben.

·       Zorg voor de toekomst van onze kinderen en de komende generaties: Onze kinderen en de generaties na ons ondervinden de gevolgen van de keuzes die wij maken. Daar moeten wij ons goed bewust van zijn, bijvoorbeeld als het gaat om duurzaamheid en de global goals

·         Opkomen voor vrijheid: In het bijzonder voor de onderwijsvrijheid, de godsdienstvrijheid en  keuzevrijheid.

Via deze lijnen willen wij ons verder inzetten voor onze inwoners, voor onze gemeente, voor onze mienskip. Langs deze lijnen gaan wij de komende tijd aan de slag.

De begroting ziet er goed uit, de meerjarenbegroting oogt ook positief. We moeten daarbij echter goed op het netvlies houden hoe fluctuerend de gelden vanuit Den Haag zijn, en dat we de komende jaren nogal gekort worden op het sociaal domein. Dit jaar is er landelijk, over het algemeen, geld overgehouden van de zorgbudgetten, maar dit verhaal ligt veel genuanceerder. We moeten er rekening mee houden dat we ook voor de komende jaren voldoende financiële ruimte houden voor onze zorgtaken. Over het algemeen dus positieve cijfers en dat betekent voor ons ook ruimte om nieuwe appelbomen te planten de komende tijd, investeren op heel gerichte thema’s vanuit de drie bovenstaande pijlers.

We hebben het al eerder gezegd; wij leven in een goed land, waar het voor de meesten goed wonen, werken en leven is. Onze gemeente laat zien dat zij op sommige terreinen voorop wil lopen. Dat niveau willen we vasthouden, en waar mogelijk nog een schepje bovenop doen. Daarbij denken we aan de inzet op duurzaamheid en de ‘global goals’, het behalen van de titel MKB vriendelijkste gemeente en de manier waarop we het sociaal domein inrichten.
Wat onze betreft is er ruimte om nieuwe appelbomen te planten. Nee,niet op alle gebieden. Nee, niet overal. Maar; ja, het is wel tijd om vanuit een beleidsluwe periode nu de draad weer op te pakken. De cijfers geven de ruimte om weer nieuwe keuzes te maken.

We gaan niet zomaar elke appelboom planten, we zullen daarin keuzes maken aan de hand van onze drie pijlers.
Wat zou het mooi zijn als de andere partijen met ons de schop willen oppakken! Wij reiken onze handen uit, doen jullie mee?

Douwe Hooijenga