Duurzaamheid in Tytsjerksteradiel

maandag 20 februari 2017 13:47

Tytsjerksteradiel is koploper als het gaat om duurzaamheid. Zo kwam onze gemeente als één van de eersten in Nederland in 2008 met een duurzaamheidsnota; ‘It kin oars, it moat oars!’. Het beleid wat toen voor 15 jaar werd vastgesteld heeft de raad dit jaar in februari tussentijds geëvalueerd en bijgesteld. In voorbereiding daarop kwam de ChristenUnie in 2016 met het voorstel een duurzaamheidstoets in te stellen. Deze toets is een middel om alle nieuwe beleid vóóraf te toetsen op duurzaamheid. Alhoewel er geen meerderheid in de raad was voor een onderzoek naar de mogelijkheden van zo’n toets, is het idee toch meegenomen in de evaluatie van het beleid. Resultaat; een duurzaamheidstoets zal niet volledig worden ingevoerd, maar er zal een inventarisatiesysteem worden opgezet en het startformulier voor nieuw beleid kan worden aangescherpt. Een mooi resultaat, met als doel samen scherp te blijven als het gaat om de toekomst van onze aarde, God’s schepping.

Wat had zo’n toets ons kunnen brengen? We geven graag twee actuele voorbeelden:

- Rubbergranulaat op kunstgrasvelden
In Tytsjerksteradiel zijn het afgelopen jaar op twee plaatsen kunstgrasvelden aangelegd. Op beide plaatsen is gebruik gemaakt van (de inmiddels omstreden) rubberen korrels. Als een duurzaamheidstoets was toegepast, waren in het voortraject de effecten van dit type kunstgras afgezet tegen de effecten van alternatieve (meer duurzame) varianten. Achteraf is uiteraard moeilijk te zeggen of er dan ook andere keuzes gemaakt zouden zijn.

- Fietsers in Tytsjerksteradiel
Veel inwoners van onze gemeente gaan dagelijks op de fiets naar werk of school. Fietsen is goedkoop, gezond én duurzaam. In sommige gevallen is het ook de enige optie; niet alle dorpen in onze gemeente beschikken over een goede OV-verbinding. Om fietsen te stimuleren moeten we zorgen voor een goede en veilige infrastructuur. In de afgelopen maanden is er in de raad een aantal keren gesproken over verkeersituaties die onveilig zijn voor fietsers. Omleidingsroutes in Burgum en op Skûlenboarch zorgen voor gevaarlijke situaties en aanwonenden van de Symen Halbeswei (Tytsjerk) luiden de noodklok over de veiligheid van fietsers van en naar Leeuwarden. In het laatste geval zou een duurzaamheidstoets de raad kunnen helpen om helder te krijgen wat de mogelijkheden en kosten zijn van een duurzame oplossing. Zo kan duurzaamheid als volwaardig aspect worden meegenomen in de besluitvorming.

Tot slot; Duurzaamheid leeft in Tytsjerksteradiel! Niet alleen de gemeente, maar ook burgers, organisaties en bedrijven komen met mooie initiatieven. De energiecoöperatie in Garyp, Tiny Houses in Hurdegaryp, Energie uit Hout van de Noardlike Fryske Wâlden, zonnepanelen op zwembad en gemeentehuis. Maar duurzaamheid is breder dan alleen energie en klimaat. Laten we elkaar blijven inspireren en aanzetten om zo een sociale, duurzame en circulaire economie realiseren!