Betalen voor je afval

Afvalzaterdag 01 april 2017 13:48

In veel gemeenten wordt er al mee gewerkt; Diftar. De afkorting Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven. Betalen voor het gewicht van je kliko, dus. In Tytsjerksteradiel werken we op dit moment niet met Diftar, maar de invoering ervan is wel onderwerp van discussie in de gemeenteraad. Hoe staat de ChristenUnie daar in?

Alhoewel het idee van ‘betalen voor het gewicht van je kliko’ mensen in eerste instantie afschrikt, zien wij goede kansen voor dit systeem. In de eerste plaats omdat diverse andere gemeenten laten zien dat Diftar écht helpt om de afvalberg te verkleinen. De verwachting is dat door de invoering van Diftar de gemiddelde hoeveelheid ingezameld afval in onze gemeente zal dalen van 152 naar mogelijk 82 kilo per persoon. Dat is een forse stap vooruit, die we alleen zullen kunnen maken als we onze inwoners goed informeren. Want hoe verminder je het gewicht van je kliko dan? Uit onderzoek blijkt dat 55% van alle afval dat in Tytsjerksteradiel in de grijze container wordt gedaan, daar niet in thuis hoort. We kunnen het gewicht van onze kliko dus eenvoudig halveren door beter te scheiden! Het gaat daarbij voor een groot deel om GFT dat in de grijze container terecht komt (27% van het totaal). Door inwoners goed te informeren over de mogelijkheden van een betere afvalscheiding en daarnaast ‘goed gedrag’ te belonen door het invoeren vangedifferentieerde tarieven kunnen we grote stappen maken richting een circulaire economie.

En de kosten dan? Als je landelijk de gemeenten mét en zonder Diftar met elkaar vergelijkt blijkt dat inwoners in Diftar-gemeenten gemiddeld €60,- per jaar minder betalen. Als fractie van de ChristenUnie hebben wij hierbij het college opgeroepen om te kijken naar een systeem waarbij je niet de vervuiler straft, maar waarbij je juist de mensen die het goed doen beloont met een korting op hun afvalstoffenheffing.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat mensen ruime mogelijkheden hebben om het afval dat niet in de grijze container thuishoort kwijt te kunnen. We denken daarbij o.a. aan een verruiming van de openingstijden van de grofvuillocatie en de chemokar, en de mogelijkheid om ook buiten het najaar blad- en tuinafval in de dorpen/wijken kwijt te kunnen.

In de komende maanden zal de gemeente een onderzoek uitvoeren, waarbij inwoners wordt gevraagd naar hún mening over de invoering van Diftar. De ChristenUnie heeft ingestemd met dit onderzoek, met de nadrukkelijke oproep om de burger van tevoren van voldoende relevante informatie te voorzien.

Jantsje van der Veen