Fjildlab

Fjildlabdinsdag 03 maart 2020 19:30

In onze regio werken verschillende partijen samen om verdienmodellen te ontwikkelen voor de agrarische sector op het gebied van circulaire economie en duurzaamheid. Het project waarbinnen dat plaatsvindt draagt de naam Fjildlab, en is één van de projecten waarvoor geld beschikbaar is gesteld vanuit de regiodeal Noordoost-Fryslân.
Alle partijen staan in de startblokken om aan de slag te gaan, het is alleen nog wachten tot het toegekende bedrag daadwerkelijk wordt vrijgegeven. Als het budget via de formele weg beschikbaar moet komen, kost dat teveel tijd om nog dit jaar te kunnen profiteren van het groei- en bloeiseizoen en zullen belangrijke onderzoeksdata verloren gaan. Tijdens de raadsvergadering van 27 februari heeft de ChristenUnie daarom samen met het CDA een motie ingediend waarin wij het college verzocht hebben om bij de organisatie van de regiodeal te bepleiten het geld snel beschikbaar te stellen. De motie werd ook in de andere betrokken gemeenten ingediend, zodat de colleges daarin samen kunnen optrekken. Behalve de VVD stemde in Tytsjerksteradiel de hele raad voor de motie.