Raadsvergadering 10 september 2015

maandag 21 september 2015 16:29

Trefpunt Sumar

De publieke tribune van de raadszaal is gevuld met jongeren, tijdens de eerste raadsvergadering van dit seizoen. Aanleiding is de jeugdsoos, die de jongeren van Sumar willen realiseren in de oude kosterswoning. De plannen zijn in een vergevorderd stadium, maar worden nu overschaduwd door gevreesde overlast en belemmerende wet- en regelgeving. De teleurstelling en verontwaardiging zijn groot, zo blijkt uit de brief die de raad heeft ontvangen en het vurig betoog dat in de raadszaal wordt gehouden. De ChristenUnie ondersteunt, net als de rest van de raad, de oproep van de jongeren aan het college om met creatieve oplossingen te komen.  De jongeren van Sumar verdienen dit plekje, om elkaar te kunnen ontmoeten!

Vluchtelingen

Tijdens het vragenhalfuur stelt de ChristenUnie vragen over een andere groep die een plekje nodig heeft; vluchtelingen. Hoe gastvrij is Tytsjerksteradiel voor deze mensen, die huis en haard hebben verlaten, op zoek naar een veilige haven? In de zomer zijn er al 70 vluchtelingen opgevangen bij de gezinslocatie van het COA in Burgum, maar is er meer dat we kunnen doen? Wethouder Fokkema geeft aan zich te willen oriënteren op de mogelijkheden, als de raad hem daarvoor de ruimte geeft. De gehele raad staat hiervoor open.

Een tweede vraag is hoe het college staat tegenover burgerinitiatieven op dit gebied. Wethouder Fokkema raadt met klem aan om opvang over te laten aan de professionals van het COA. Vrijwilligers kunnen zich melden bij Vluchtelingenwerk en “der binne banknûmers”.

De ChristenUnie is blij met de bereidheid van raad en college om met het COA te zoeken naar extra opvangmogelijkheden. Dat initiatieven van burgers worden ontmoedigd, vinden wij een gemiste kans. De wethouder gaat hiermee voorbij aan wat er leeft in de samenleving. Door open te staan voor burgers die iets willen ondernemen voor vluchtelingen, kan de gemeente een brugfunctie vervullen tussen COA, vluchtelingenwerk en burgers die met initiatieven komen. De gemeente zou bijvoorbeeld kunnen samenwerken met COA én burgers om statushouders een tijdelijk onderkomen buiten het AZC te geven. Om van elkaars kracht gebruik te kunnen maken is een open houding van de gemeente noodzakelijk. Samen kunnen we meer!

Zomerweg

De ChristenUnie spreekt tijdens het vragenhalfuur haar zorgen uit over de ontstane verkeerssituatie op de Zomerweg. Na de werkzaamheden is de voorrangssituatie bij de kruising met de Burgemeester Drijberweg gewijzigd, maar de maximum snelheid is nog niet aangepast van 80 naar 60 km per uur. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. Wethouder Rijpstra erkent het probleem en zegt toe dat er extra waarschuwingsborden geplaats zullen worden, totdat de snelheidslimiet is aangepast.

PsyFi

De Groene Ster was voor het tweede jaar op rij de locatie voor het PsyFi festival. Alhoewel de regels zijn aangescherpt, waren er ook dit jaar veel klachten in verband met geluidsoverlast. Ook de grote verkeersstromen zorgden voor problemen. Aangezien het festival plaatsvindt in een gebied dat grenst aan onze gemeente, zal Tytsjerksteradiel betrokken worden in de evaluatie die de gemeente Leeuwarden zal houden. De ChristenUnie steunt het voorstel van het CDA om namens raad en college een brief naar de gemeente Leeuwarden te sturen, waarin we aandacht vragen voor de overlast die onze inwoners ondervinden van het festival.

Coulisselandschap

De raad ontving een noodkreet van VEL en VANLA (Vereniging Eastermar’s Lânsdouwe en Vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Achtkarspelen) waarin zij hun zorgen uitspreken over het behoud van het bijzondere cultuurlandschap in de Wâlden. De Christen Unie is van mening dat we zuinig moeten zijn op het bijzondere landschap waarin we wonen en werken, en ziet met lede ogen aan hoe door geldgebrek het onderhoud van dit landschap in gevaar komt. Tegelijkertijd moeten we concluderen dat de rol die de gemeente kan spelen minimaal is. Daarom hebben we de noodkreet van deze twee verenigingen onder de aandacht gebracht van ChristenUnie Fryslân, en raden we VEL en VANLA aan om ook zelf aan de bel te trekken bij de provincie.

Vertrouwenspersoon

De ChristenUnie vraagt speciale aandacht voor mensen die wegens ouderdom, langdurige ziekte of handicap aangewezen zijn op zorg of begeleiding. Voor deze mensen verandert er veel. In gesprek met een medewerker van een dorpen- of jeugdteam moet duidelijk worden welke zorg en ondersteuning nodig is, en hoe en door wie die het beste geboden kan worden.

Maar wat, als je er niet uitkomt in zo’n gesprek? Als je het niet eens bent met de zorg die je krijgt of de manier waarop je wordt behandeld? Tot wie kun je je dan wenden? Op verzoek van o.a. de ChristenUnie neemt de raad het besluit om in dergelijke gevallen een second opinion aan te bieden. Een onafhankelijke partij, die opnieuw het gesprek aangaat en dan het dorpenteam adviseert. Het second opinion gesprek is een tijdelijke pilot, dat kan worden ingezet wanneer er problemen ontstaan bij de keukentafelgesprekken die gevoerd worden met het dorpenteam. De ChristenUnie pleit ervoor om naast de mogelijkheid van een second opinion ook een vertrouwenspersoon aan te stellen. Bij deze vertrouwenspersoon kan door een bredere groep mensen worden aangeklopt. De voorziening zou van blijvende aard moeten zijn en moeten voorkomen dat kwetsbare inwoners en gemeente in ingewikkelde en dure klachtenprocedures terechtkomen. Een meerderheid van de raad deelt dit standpunt. Wethouder Fokkema heeft daarom toegezegd de raad te informeren over de mogelijkheden van zo’n vertrouwenspersoon.