Raadsvergadering 15 oktober 2015

woensdag 21 oktober 2015 11:42

Raadsvergadering 15 oktober 2015

Evenementenbeleid

In deze raadsperiode heeft de raad al verschillende keren gesproken over de overlast van evenementen. De naam Psi-Fy heeft meerdere malen door de raadszaal gegonsd. Als raad hebben we na zowel de vorige alsook deze editie het college opgeroepen met één stem richting Leeuwarden op te treden. Deze ontwikkeling, met daarbij ook aandacht voor de inhoudelijke stukken van dhr. Paul Christiaan Bos, die ook nu als inspreker weer zijn licht liet schijnen over deze materie met een gloedvol betoog, hebben ervoor gezorgd dat het evenementenbeleid opnieuw bekeken zou worden.

Dit gaat wel verder dan alleen het geluid op festivals. Het gaat ook over tent- en schuurfeesten, besloten feesten, de inzet van verkeersregelaars en mogelijke pilots om gehoorbeschadiging tegen te gaan en afval te beperken.

Te beginnen met de pilots, deze steunt de ChristenUnie, al kan het wat ons betreft niet zo zijn dat de kosten hiervan (alleen) bij de gemeente komen te liggen. Hier ligt een stuk verantwoordelijk bij de organisator, die wij als gemeente vast zouden moeten leggen bij de vergunningaanvraag. Wanneer het nu gaat om het uitdelen van oordopjes of het hanteren van statiegeldbekers.

Een ander punt is de inzet van verkeersregelaars. Moeten we het daar nu over hebben? Ja, dit is een punt dat onderschat wordt, zo zei ook burgemeester Ter Keurs in de talkshow van Kanaal30 een week eerder. In deze talkshow was hij met Douwe Hooijenga en Sipke van der Meulen (PvdA) in gesprek over dit onderwerp.

De ChristenUnie heeft tijdens de behandeling in de raad de aandacht gevraagd voor de vrijwilligers die zich inzetten als verkeersregelaar, misschien al jaren op 'hun' plek langs een route. Nu is er een verplichte cursus in de vorm van een e-learning die met succes afgerond moet worden door alle vrijwillige verkeersregelaars. Wij hebben de aandacht gevraagd voor mensen die niet zo bekend zijn met e-learnings maar zich wel in willen blijven zetten. Is voor hen een maatwerkoplossing mogelijk? Wij hebben onze vrijwilligers overal hard nodig, dus niet onnodig groepen mensen uitsluiten!

Visie op wonen

Het volgende punt op de agenda was de woonvisie, met een nieuwe woningwet op komst en de lange wachttijden voor een huurwoning konden wij onze visie geven op wat volgens ons benodigd en gewenst is.

Het afgelopen jaar hebben wij als ChristenUnie al meerdere malen onze zorgen geuit over de lange wachttijden en het kleine aanbod aan sociale huurwoningen in onze gemeente. Als gemeente willen wij ook in de toekomst aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters, jonge gezinnen, maar ook aan de andere kant plaats hebben en houden voor ouderen die steeds meer thuis willen/moeten blijven wonen.

Daarnaast zal er ook bij ons in de gemeente plaats moeten blijven voor mensen in asielzoekerscentra die een status krijgen en in Nederland mogen blijven. Op dit moment voldoet Tytsjerksteradiel totaal niet aan de afgesproken quota voor statushouders die wij moeten plaatsen.

Betaalbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid, termen die voor allen belangrijk zijn, maar als er keuze gemaakt moeten worden zal er vooral goed gekeken moeten worden naar de vraag, ook richting de toekomst. Duurzaamheid kan nu eerst ook zijn om veel oude woningen van een energielabel d-e of nog lager naar b-c te krijgen. Bij nieuwbouw zal wat ons betreft duurzaamheid wel op een hoog niveau moeten liggen, want ook dat is bouwen voor de toekomst.

Maar om betaalbaarheid wel in het oog te houden, mag wat ons betreft gekeken worden naar de grootte van woningen, de mogelijkheid van duplexwoningen etc. De nood is hoog en wij verwachten dat deze alleen maar hoger gaat worden/

Verkoopstrategie bouwkavels en bestuursrapportage

Deze twee redelijk grote punten op de agenda zijn vanwege de tijd doorgeschoven naar de vergaderingen in november. De agendacommissie van de Raad gaat bekijken waar deze belangrijke punten een plaats kunnen krijgen.

Schuldhulpverlening

Op maandag 5 oktober werden college-,  raads- en fractieleden geïnformeerd over schuldhulpverlening in Tytsjerksteradiel. Behalve deze mondelinge informatieoverdracht, kon de raad gebruik maken van drie rapporten, om goede kaders te stellen voor het toekomstig beleid (2016-2019).

Terugkijken op de afgelopen jaren geeft een overwegend positief beeld van het beleid en de uitwerking daarvan in Tytsjerksteradiel. Wat de ChristenUnie betreft zouden een aantal zaken extra aandacht moeten krijgen.

Uit de evaluatie blijkt dat cliënten niet altijd tevreden zijn over het persoonlijk contact met de schuldhulpverlener. In Achtkarspelen is dit punt positiever beoordeeld. Wij kunnen van onze buurgemeente leren om een vast aanspreekpunt voor onze cliënten te organiseren.

Verder geloven wij in goede preventie. Voorkomen is altijd beter dan genezen! We ondersteunen van harte de voornemens van het college om hier maximaal op in te blijven zetten.

Mensen in risicogroepen moeten niet betutteld worden, maar wel goed geïnformeerd over mogelijkheden, regelingen en afspraken in Tytsjerksteradiel. Wanneer welke informatie wordt verstrekt is hierbij cruciaal en vraagt om wijsheid van de betrokken medewerker van de gemeente.

Wilt u ook meepraten over wat er speelt of heeft u iets wat onze aandacht verdiend, schuif eens aan bij onze fractievergadering of neem contact met ons op!