Raadsvergadering 21 april 2016

dinsdag 26 april 2016 16:10

De vergadering van 21 april kende een gevarieerde agenda. Een aantal zaken willen we hier nader bespreken.

Rapport rekenkamercommissie ‘Beleefde dorpsvisies, vier jaar later’

Vier jaar geleden zijn er afspraken gemaakt over de manier waarop college en raad om willen gaan met dorpsvisies. Uit onderzoek van de rekenkamercommissie blijkt nu dat er van deze afspraken weinig terecht is gekomen. Met het grootste deel van de voornemens is niets gedaan, een drietal is slechts deels waargemaakt.

In het bespreken van het rapport van de rekenkamercommissie hebben we als fractie van de ChristenUnie de focus op de toekomst gelegd. Er moet opnieuw gekeken worden naar de voornemens van vier jaar geleden; hebben ze een update nodig? En als we vernieuwde afspraken hebben gemaakt, hoe zorgen we er dan samen voor dat deze afspraken nu wél worden uitgevoerd? We zien uit naar het voorstel, waar het college na de zomer mee gaat komen.

Huishoudelijke hulp

In februari ontving de raad een brief van het FNV met een checklist aan de hand waarvan het beleid van de gemeente m.b.t. huishoudelijke hulp getoetst kan worden. De fractie van de ChristenUnie vroeg (samen met de PvdA) aan het college deze checklist langs het eigen beleid te houden en de raad over de uitkomsten te informeren. Uitgangspunt hierbij is de zorgontvanger.

In maart stelden GrienLinks en PvdA een aantal schriftelijke vragen over hetzelfde onderwerp, bekeken vanuit de positie van medewerkers van zorgaanbieders. Al deze vragen kwamen aan de orde tijdens deze vergadering.

Wat opvalt bij de beantwoording van de vragen is dat er vooral vanuit het beleid naar het onderwerp is gekeken, terwijl juist ook de praktische uitvoering van het beleid onze belangstelling heeft. Krijgen de mensen de zorg die ze mogen verwachten? Is het inderdaad niet nodig om zelf zorguren bij te kopen? Zijn de bedragen die met de zorgaanbieders zijn afgesproken voldoende om medewerkers volgens de cao te betalen?

Met het bestaande beleid wil de gemeente zorgprofessionals vertrouwen geven. Daarmee kan de ChristenUnie van harte instemmen. Tegelijkertijd willen we, in deze tijd van veranderingen op dit terrein, een vinger aan de pols houden. We blijven zoeken naar een evenwicht tussen loslaten en controleren. Zoals een Russisch spreekwoord zegt: Doveryai, no proveryai , vertrouw maar controleer.

Motie: Meer huurwoningen woningzoekenden en statushouders in Tytsjerksteradiel

De doorstroming op de woningmarkt stokt. Het tekort aan betaalbare huurwoningen in onze gemeente zorgt voor lange wachttijden voor woningzoekenden en problemen bij het huisvesten van statushouders. Om deze redenen hebben wij als ChristenUnie, na eerder onze zorgen al geuit te hebben over dit thema, samen met het CDA en de FNP een motie voorbereid. Deze motie roept het college op onderzoek te doen naar vraag, aanbod en mogelijke oplossingsrichtingen en hiervoor eerst met een plan van aanpak te komen. Wij zijn blij met het resultaat; de motie is met grote meerderheid aangenomen, alleen de fractie van de VVD was tegen. Hopelijk is dit een eerste aanzet voor oplossingen in de goede richting, die de doorstroming op de woningmarkt kan stimuleren en daarbij geen enkele groep benadeelt.