Kindvoorzieningen in Tytsjerksteradiel

dinsdag 31 mei 2016 17:45

De afgelopen maanden heeft de gemeente onderzoek laten doen naar de voorzieningen voor kinderen. Wat is er, en wat is nodig om de kinderen die in de toekomst in onze dorpen wonen optimaal gebruik te kunnen laten maken van goed onderwijs, opvang, begeleiding, zorg, sport en spel? Het onderzoek heeft de zaken goed in kaart gebracht, nu is het tijd voor de volgende stappen. De visie van de ChristenUnie kan goed geïllustreerd worden met het verhaal van de steensoep.

Een zwerver reisde van dorp naar dorp. Hij had niet veel bij zich, alleen een grote pan en een wondersteen. Aangekomen in een dorp maakte hij een vuur, legde de steen op de bodem van de pan en vulde de pan met water. Terwijl hij het water aan de kook bracht, kwamen uit de huizen de armoedige bewoners nieuwsgierig tevoorschijn. Al roerend en proevend van zijn ‘steensoep’ wist de zwerver de mensen te verleiden verse ingrediënten aan de soep toe te voegen. Zo ontstond een smakelijke, voedzame soep, waar aan het eind van de avond het hele dorp samen van genoot.

In de dorpen van Tytsjerksteradiel wordt ‘kindvoorzieningen-soep’ gekookt. Om een lekkere en voedzame soep te krijgen, is het van belang dat iedereen zijn eigen ingrediënten bijdraagt. Ouders, scholen en verenigingen hebben hun eigen inbreng, waardoor er in ieder dorp een unieke soep zal ontstaan. Voor de ChristenUnie is daarbij belangrijk dat er ruimte blijft voor diversiteit en identiteit. Wat ons betreft moet er niet te snel naar de staafmixer worden gegrepen, waardoor de soep in een homogene massa verandert. Daarbij herinneren we alle christenen in de dorpen, de scholen en de verenigingen aan de woorden van Jezus; ‘Jullie zijn het zout!’ Wees als smaakmakers aanwezig in het proces van samen soep koken!

Als gemeente kunnen we een les leren uit dit verhaal door te kijken naar de wondersteen. Op het eerste gezicht lijkt hij de hoofdrol te spelen, maar de oplettende lezer ontdekt dat voedzaamheid en smaak niet van de steen komen. De steen heeft de mensen uit hun huizen gelokt en verleid hun eigen ingrediënten toe te voegen. Tijdens het koken ligt hij stil op de bodem van de pan. Wat de ChristenUnie betreft is dat precies de rol van de gemeente; terwijl in de dorpen wordt gesproken over de toekomst van onderwijs en kindvoorzieningen, houdt de gemeente zich op de achtergrond. Zij stimuleert het proces, maar laat het gesprek over aan de dorpen.

Naast verbinden en stimuleren, ligt er een rol voor de gemeente aan het einde van het proces, wanneer er gesproken moet worden over huisvesting. Om te voorkomen dat de wensen van de dorpen niet overeenkomen met de beschikbare financiële middelen van de gemeente, is het belangrijk dat de gemeente het proces actief volgt en op het juiste moment inspringt om mee te praten over de mogelijkheden van huisvesting. Om dat te realiseren hebben wij de wethouder gevraagd de raad jaarlijks op de hoogte te houden van het proces. Wanneer de ‘kindvoorzieningen-soep’ klaar is om te worden opgediend, moet de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen en (in samenspraak met de dorpen) zorg dragen voor gepaste huisvesting.

Jantsje van der Veen