Van Afval Naar Grondstof (VANG!)

Afvalmaandag 23 september 2019 20:21

Elke week kunt u in Tytsjerksteradiel uw afval aan de weg zetten. De ene week de groene container, met GFT afval, de andere week de grijze. In de grijze container mag in onze gemeente naast restafval ook plastic verpakkingsmateriaal, lege drankkartons en blikjes. Het GFT afval wordt gecomposteerd. De inhoud van de grijze container gaat naar Oudehaske, waar Omrin met een ingenieus systeem de verschillende plastics, drankkartons en metalen eruit weet te halen. Deze materialen worden gerecycled. Wat er overblijft is restafval. Dit wordt bij de REC in Harlingen verbrand.

Wij, als inwoners van Tytsjerksteradiel, produceren gemiddeld 136 kilo restafval per persoon per jaar. Als ChristenUnie zijn we er, samen met vele anderen, van overtuigd dat we dit aantal kilo’s terug moeten dringen. Zoveel mogelijk afval moet een nieuwe grondstof worden. De landelijke ambitie is om in 2025 nog maar 30 kilo restafval per persoon over te houden.

Kan dat? Wij geloven van wel!

Van de 136 kilo restafval die we gemiddeld per persoon produceren in een jaar hoort maar liefst 71 kilo helemaal niet thuis in de grijze container. GFT, textiel, glas, chemisch afval, allemaal afvalstromen die onterecht naar de verbrandingsovens in Harlingen worden gebracht. Als we samen ons afval beter scheiden, kan veel van wat nu nog in de grijze container gedaan wordt hergebruikt worden. Het nieuwe beleidsplan van de gemeente is erop gericht dit samen met onze inwoners voor elkaar te krijgen.

De groene container gaan we vaker legen, zodat er geen reden is om overtollig GFT in de grijze container te doen. De openingstijden van het stort worden verruimd, zodat iedereen de gelegenheid heeft om zijn grof vuil weg te brengen. Er worden nieuwe afspraken gemaakt met de Oud Papier Verenigingen in de dorpen, zodat het oud papier overal in de gemeente regelmatig wordt opgehaald. Daarnaast gaan we veel aandacht besteden aan bewustwording. Wij hebben het college opgeroepen daar creatief mee aan de slag te gaan, door bijvoorbeeld een leuk lesprogramma aan scholen aan te bieden, per dorp een wedstrijdelement toe te voegen, prijsvragen uit zetten voor de beste afval-bespaar-tip of middenstanders die hun steentje bijdragen in het zonnetje te zetten. Het is immers bewezen dat het veranderen van gewoonten het beste lukt als mensen er lol aan beleven.

Naast al deze stimulerende maatregelen, geloven wij dat veel mensen ook een stok achter de deur nodig hebben. Daarom steunen wij het voorstel van het college om vanaf 2021 de grijze container nog maar eens in de drie weken te legen. Voor gezinnen die gebruik maken van incontinentiemateriaal, stomazakjes of luiers hebben we de wethouder gevraagd een uitzondering te maken. Met gezinnen die kunnen aantonen dat het in hun situatie onmogelijk is om aan de nieuwe regeling te voldoen moet de gemeente wat ons betreft eveneens op zoek gaan naar een passende oplossing.

Als ChristenUnie geloven we dat we zijn geroepen om goede rentmeesters te zijn. Het is vanuit die roeping dat we ons in willen zetten voor een kringloop economie; een samenleving die de eindige grondstoffen niet uitput, maar gebruikte grondstoffen juist zoveel mogelijk opnieuw gebruikt om de aarde leefbaar achter te laten voor de volgende generatie. Van Afval Naar Grondstof, doet u mee?