De Nije Westermar

nieuwjaarsreceptie-2020-8.jpgzaterdag 10 oktober 2020 21:21

Op 4 oktober 2017 legde een grote brand sporthal de Westermar in de as. De beelden van de vlammenzee staan velen van ons nog helder voor ogen. Al vóór de brand had een groep inwoners zich verenigd in een burgerinitiatief om samen met de gemeente plannen te maken voor de renovatie van de verouderde sporthal. Door de brand ontstond een nieuwe situatie en deed zich de kans voor om een breder plan te maken. Ten tijde van de brand waren beide voetbalclubs van Burgum al in gesprek over een mogelijke fusie. Door aan te haken bij het burgerinitiatief ontstond een win-win situatie. De beide clubs konden fuseren tot FC Burgum en samen met de gemeente hun nieuwe voorzieningen vormgeven als onderdeel van het nieuw te realiseren sportcomplex voor binnen -en buitensport.

In april 2018 werd aan de raad een integraal plan voorgelegd voor het realiseren van een sportcomplex met geïntegreerde voorzieningen voor de binnen- en buitensport; de Nije Westermar. De tijd voor het uitwerken van alle details m.b.t. de bouw en exploitatie van de voorziening was kort; om gebruik te kunnen maken van de verzekeringsgelden (€3.800.000,-) moest vóór 1 oktober 2019 de schop in de grond.

In februari 2019 gaf de raad in meerderheid groen licht voor:

• Het ontwikkelen van een integraal sportcomplex met een integrale sporthal, 12 kleedruimten, een sportcafé van 300 m2 en een multifunctionele zaalruimte, een nieuw hoofdveld en een tweede kunstgrasveld, een nieuwe en veiliger ontsluiting en parkeerplaats (van 140 naar 300 plaatsen) aan de Elingsloane
  • De investering van €9.950.000,- en een structurele verhoging van de kapitaallast van ca. €8.000,-

Het nieuwe sportcafé zou ter vervanging van de bestaande (commerciële) kantine van de Westermar én de beide (para commerciële) voetbalkantines worden gerealiseerd, over de exploitatie was de gemeente op dat moment nog in gesprek met de fusieclub. In een intentieovereenkomst met FC Burgum werd vastgelegd dat de clubs €800.000,- bijdragen aan het geheel. Daarnaast zegden de clubs jaarlijks €5000,- extra toe ter compensatie van de duurzaamheidsvoorzieningen, die energielasten voor de clubs aanzienlijk terug zullen brengen.

De ChristenUnie stemde in met de plannen, maar we dienden tijdens deze vergadering ook een motie in, waarin we het college de opdracht meegaven om vóór de opening van de Nije Westermar heldere afspraken met het sportcafé vast te leggen om oneerlijke concurrentie met de Burgumer Horeca te voorkomen en de doelen met betrekking tot een gezonde sportomgeving (zoals omschreven in het Nationaal Preventieakkoord) daarin mee te nemen.

In juli 2019 werd het contract met de aannemer getekend. Terwijl de bouw van het complex in volle gang was, werkte de gemeente samen met het burgerinitiatief en de fusieclub FC Burgum aan een ontwikkelovereenkomst. In februari 2020 was deze overeenkomst in concept klaar voor behandeling in het college en om voorgelegd te worden aan de leden van FC Burgum. COVID-19 gooide echter roet in het eten. De corona-maatregelen maakten het voor de fusieclub onmogelijk om een (grote) ledenvergadering te beleggen. De overeenkomst werd op 2 juni 2020 al wel in het college behandeld. Dit kon niet openbaar gemaakt worden tot ook de leden van de voetbalclub hun ja-woord hadden gegeven. Dat gebeurde uiteindelijk pas op 2 juli. De raad werd ondertussen op 10 juni, en dus wel degelijk vooraf, middels een memo op de hoogte gesteld van de inhoud van de overeenkomst, waarin voor de eerste keer expliciet werd benoemd dat FC Burgum eigenaar zou worden van het sportcafé. In eerdere documenten werd niet over huur óf koop gesproken, maar werd steeds het woord ‘exploitatie’ gebruikt. Voor de ChristenUnie was het, net als voor een groot deel van de raad, tot dit moment niet duidelijk dat de exploitatie geregeld zou worden middels de verkoop van het sportcafé. In de stukken uit 2019 valt terug te lezen dat er nog nadere uitwerking zal volgen. Bovendien is verkoop in eerste instantie een bevoegdheid die ligt bij het college. Daarnaast geeft het college nu in de beantwoording van vragen hierover duidelijk aan dat binnen het staande beleid van de gemeente sportkantines van buitensportverenigingen nooit door de gemeente in eigendom worden genomen. Dat is wat ons betreft een helder argument. Door de kantine aan FC Burgum te verkopen in plaats van te verhuren, voorkomt de gemeente dat de club een uitzonderingspositie krijgt. Wel hadden wij graag gezien dat dit in februari 2019 expliciet was benoemd bij de besluitvorming in de raad.

Op 22 september j.l. waren de ontwikkelovereenkomst van de velden, de koopakte en de splitsingsakte in concept klaar, de passering van de akte stond gepland voor 29 september. Op de valreep ontdekte het college bij een laatste juridische check dat, omdat er sprake is van oprichting en deelname in een VVE (Vereniging Van Eigenaren), dit feit aan de raad voorgelegd dient te worden in de vorm van een verklaring van wensen en bedenkingen. Het college heeft onmiddellijk pas op de plaats gemaakt; de akte zal pas passeren nadat de raad zich erover heeft uitgesproken.

Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan de Nije Westermar. Een duurzaam (bijna circulair) integraal sportcomplex voor binnen- en buitensporten voor inwoners van Burgum en naburige dorpen. Een enorm project, dat in korte tijd met inzet van inwoners, voetbalverengingen, ambtenaren en college is gerealiseerd. Het college heeft in dit proces een aantal fouten gemaakt, met name in de communicatie met de raad. Dat pas in een laat stadium expliciet werd benoemd dat het sportcafé verkocht zou worden aan FC Burgum was reden voor VVD en GrienLinks om veel vragen te stellen, en daarmee aanleiding tot veel onrust. Ook het feit dat pas bij de laatste juridische check duidelijk werd dat voor een VVE eerst een verklaring van wensen en bedenkingen aan de raad voorgelegd moet worden, verdient wat ons betreft absoluut geen schoonheidsprijs. Onze fractie heeft wethouder Hoekstra op beide aspecten aangesproken, en zij heeft bekend dat dit anders had gemoeten en hier haar excuses ook voor aangeboden. Desondanks is het college in de uitvoering en de financiering van dit grote project op alle aspecten binnen de door de raad gestelde kaders gebleven, ook financieel. Dat verdient bij zo’n project een compliment!

In de afgelopen periode zijn er door een aantal oppositiepartijen bijna 100 (schriftelijke) vragen gesteld en (soms tientallen jaren oude) documenten opgevraagd m.b.t. het proces rond de Nije Westermar. Hierbij zijn in de media en in de raadszaal insinuaties gedaan en onwaarheden verteld die de wethouder hebben geschaad. In de beantwoording van de vragen zijn veel van deze onwaarheden met feitelijke informatie tegengesproken en insinuaties ontkracht. Hetzelfde geldt voor de aankoop van de oude kantine van VV Bergum voor de realisatie van een nieuwe AZC-school.

Dat sport-wethouder Gelbrig Hoekstra voorheen met haar bedrijf hoofdsponsor was van één van de Burgumer voetbalclubs heeft ons inziens op geen enkele wijze geleid tot bevoordeling van de clubs. Ondanks de ‘schijn van belangenverstrengeling’ waar een aantal oppositiepartijen over rept, hebben wij daarvoor geen enkel concreet bewijs kunnen vinden. Zulke harde beschuldigingen, waar geen feitelijke basis voor blijkt te zijn, werpen wij als fractie ver van ons. Geuit buiten de politieke kring zou men spreken van smaad en laster! De motie van wantrouwen die op 8 oktober tijdens het spoeddebat werd ingediend door VVD, GroenLinks, Partij van de Boeren en PvdA hebben wij niet gesteund. In plaats daarvan hebben wij publiekelijk ons vertrouwen in de integriteit van het college uitgesproken en de wethouder gecomplimenteerd met het realiseren van dit enorme project, binnen de door de raad gestelde kaders.