Pitch begroting

woensdag 18 november 2020 11:56

In Juli spraken wij over de Sagrada Familia, elke generatie bouwt verder met wat hen gegeven is. Zo zitten wij in deze raad. Wij willen verder bouwen aan onze mooie gemeente. Dat kan alleen door wat in de steigers staat niet af te breken en te blijven investeren waar dat nodig is.

Dat betekent het inzetten van reserves. De graanschuren van Jozef. Het college legt ons op langere termijn een sluitende begroting voor, gefaseerd de tekorten weg te werken en niet per direct. Dat geeft tijd om de juiste afwegingen te maken, om effecten van nieuw ingezet beleid te kunnen zien; en zo ruimte om het goede te doen.

De juiste keuzes zijn volhoudbare keuzes. De tekorten zitten in het sociaal domein. Maar daar alles weghalen is geen optie voor ons. Dan breken we onze mienskip af, juist daar waar die het kwetsbaarst is. Volhoudbare keuzes zijn helaas soms wel ook pijnlijke keuzes. De meeste ombuigingen zijn namelijk geen keuzes uit luxe, maar wel keuzes vanuit overtuiging dat dit het beste is voor nu.

Doorbouwen, inzetten van onze graanschuren en volhoudbare keuzes; dat is waar wij als ChristenUnie vandaag voor gaan.