Snelvaren op de Burgumermar

dinsdag 23 mei 2017 11:32

Kunnen we snelvaren (en andere ‘boatfunsports’) opnieuw toestaan op de Burgumermar? Deze vraag bereikte de gemeente. Alhoewel de provincie uiteindelijk de knoop moet doorhakken, telt het advies van de gemeente daarin zeker mee. Daarom gaf de raad voor- en tegenstander de ruimte om hun mening te laten horen. Van die mogelijkheid werd volop gebruik gemaakt en de inspraak was verdeeld. Het Burgumermar wordt door de voorstanders ervaren als saai, de tegenstanders vinden juist dat het meer een uniek karakter heeft en tegenwicht biedt aan de meer levendige meren in het zuidwesten van Fryslân. Voorstanders willen meer reuring, tegenstander vrezen voor de invloed op de natuur en de overlast voor omwonenden en recreanten. Voor beiden is wat te zeggen.

In 2015 stelde Tytsjerksteradiel, in samenwerking met de anderen gemeenten in Noordoost Fryslân een regionale beleidsvisie op. Hierin werd omschreven hoe we in deze regio om willen gaan met toerisme en recreatie. In dit document, dat de visie tot 2025 omvat, komt naar voren dat bij het verhogen van de belevingswaarde van het Burgumermar wordt gedacht aan het toegankelijk maken van het meer voor fietsers en wandelaars, aanleggen van visstijgers, uitkijkpunten, enz. Alles gericht op rust en ruimte. Daarnaast heeft de provincie in het verleden het snelvaren op de Burgumermar verboden, o.a. met het oog op de veiligheid van de andere recreanten op het meer.

De ChristenUnie is niet tegen snelvaren en ander vertier op het water. Boatfunsports kunnen een mooie aanvulling zijn naast de meer rustige vormen van waterrecreatie. Wel concluderen we dat deze tak van sport niet past binnen de visie voor deze regio.

Het positieve advies dat de gemeente Tytsjerksteradiel richting de provincie zal uitbrengen vinden wij dan ook verbazingwekkend. Het is weinig consistent om twee jaar na het formuleren van een regionale beleidsvisie al weer af te wijken van de ingeslagen weg. Daarnaast maken wij ons zorgen over de veiligheid. Het meer is niet heel groot en het voorgestelde gebied ligt vlakbij een recreatiecentrum en een belangrijke vaarweg voor vrachtverkeer. Ten slotte geloven we dat de omliggende natuur niet gebaat is bij deze vorm van watersport.

Wij steunen het college dan ook niet in het door haar geformuleerde advies richting de provincie en spreken onze hoop en verwachting uit dat de provincie een meer weloverwogen besluit zal nemen.