Proeftuin/versnellingsagenda Noord Oost Fryslân

dinsdag 23 mei 2017 13:05

Inzetten op werk en ondernemerschap om de regio te versterken. Alleen wanneer je je neerlegt bij de krimp is het een voldongen feit en doe je er niets meer aan. Daarom is deze Versnellingsagenda juist nu goed, we staan namelijk op een kruispunt. Accepteren dat we een krimpregio zijn, of uitstralen dat hier zoveel meer is.

Dat betekent ook richting de toekomst laten zien dat hier werk is. Behoud van werk, maar ook nieuw werk. Want dat werk zal veranderen is een feit. De vraag is daarbij: laten wij zien dat wij hier zeker kunnen innoveren, dat we vooruitstrevend zijn en dat we geen krimpregio zijn maar een regio die bewust is van haar omgeving en daar in wil investeren?

In onze gemeente is afgelopen week zonnepark de Griene Greide geopend. Hoezo krimp? ‘Niet zo bescheiden!’, zeiden achtereenvolgens de commissaris van de koning en onze burgemeester in hun speeches. En dat moeten we eigenlijk ook tegen onszelf hier in Noord Oost Fryslân zeggen: ‘Niet zo bescheiden! Toon wat we hebben!’. Een prachtig zonnepark van onderop gerealiseerd, de eerste Tiny House straat van Naderland, de BurgumMobyl. Voorbeelden genoeg van initiatieven die inspelen op een veranderende omgeving. Ja, als gemeente hebben wij daar zeker een rol in; faciliteren en stimuleren waar nodig.

Er wordt weleens gezegd: ‘Het leven is 10% wat er gebeurt, daar heb je geen invloed op. Maar 90% bestaat uit hoe je daar op reageert.’ De krimp van nu is de 10%, daar hebben we weinig invloed op. Laten wij ons concentreren op die 90%, dan bouw je aan je toekomst, krimp of niet!