Betoog begroting 2019

begroting.jpgzaterdag 09 november 2019 17:55

Voorzitter,

Ik wil het vandaag graag met u hebben over het woord Oikonomos.

We hebben het in deze tijden veel over het zoeken naar de balans in wat goed is voor onze economie maar ook hoe om te gaan met onze aarde. Kijk alleen maar naar de hele stikstof- of PFAS-problematiek. Wanneer het om zulke grote zaken gaat zijn we soms echt aan het koorddansen. Het is enorm lastig. Welk belang weegt het zwaarst, waar ligt de balans. En dat is precies het probleem. We zien deze zaken nu vooral tegenover elkaar staan. Economie is voor te lange tijd een te eng begrip geweest. Groei was het doel, en de balans met andere factoren was te vaak ondergeschikt.

Economie en rentmeesterschap dat zijn voor ons als ChristenUnie twee belangrijke thema’s; maar vooral thema’s die met elkaar verweven horen te zijn. Niet vreemd, aangezien economie en rentmeesterschap beide voortkomen uit hetzelfde Griekse woord: Oikonomos.

Oikonomos dus. Economie, Rentmeesterschap. Twee woorden die in onze maatschappij vaak los gezien worden maar eigenlijk één begrip zijn. Ze horen dus helemaal niet tegen over elkaar te staan maar juist samen gezien te worden, integraal zouden we dat nu in beleidstermen noemen. Wij hebben hier als ChristenUnie de afgelopen jaren veel gesproken over volhoudbaarheid, wij hebben een duurzaamheidstoets geïntroduceerd om bij elk domein een soort van checklist te hanteren; landelijk is er inmiddels al een generatietoets geïntroduceerd en twee weken geleden kwamen GroenLinks en PvdA met een motie die eigenlijk een soort Global Goals toets voorstelde. Allemaal voorbeelden van het zoeken naar het doel om in balans en integraal naar zaken te kijken. Dat zou je goed rentmeesterschap kunnen noemen.

We hebben het vandaag over de begroting, het huishoudboekje van de gemeente. Ook hierin is het zoeken naar de balans. Bij de behandeling van de kadernota hebben we gezien dat er een maatregelenpakket gepresenteerd wordt om de financiële situatie weer onder controle te krijgen.
Er moeten dus afwegingen gemaakt worden en die doen soms pijn. Maar tegelijk zien we ook dat er keuzes gemaakt worden met het oog op de toekomst. Keuzes waar we ook écht blij mee zijn.
Keuze voor een toekomst waarbij economie en rentmeesterschap in balans zijn. Dat is de moeilijke taak en de uitdaging die wij als politici hebben, het voelt soms als koorddansen. Maar duidelijk is dat niet alles maar kan. Dat maakt ook dat je weer kritischer gaat kijken naar zaken. Of beter nog; je gaat kijken naar hoe je dingen anders kunt doen; omdenken!
Dat zal wat ons betreft nodig zijn de komende tijd om die balans steeds maar weer te zoeken.
Niet meer kijken naar economische groei tegenover natuur of wat dan ook maar nadenken over het volgende:Het tot bloei laten komen van al het kostbare dat God ons gegeven heeft.

Daar streven we naar, daar werken we aan; Oikonomos!
Waar rentmeesterschap.

Douwe Hooijenga