Oud papier

oud papierzaterdag 09 november 2019 15:08

De gemeente gaat de inzameling van oud papier onder de loep gaan nemen. Om goede afvalscheiding te stimuleren moet op alle adressen in de gemeente regelmatig het oud papier worden opgehaald. Dit moet bovendien op een veilige manier gedaan worden. Oudpapier-verenigingen in de dorpen spelen hierbij voor de ChristenUnie een belangrijke rol. Als in een dorp de betreffende vereniging de inzameling niet meer kan of wil doen, gaat de gemeente alle adressen in dat dorp voorzien van een blauwe container en de inzameling zelf verzorgen.

Er bereikten onze fractie signalen dat er soms andere verenigingen in het dorp zijn die de inzameling in zo’n geval wel willen overnemen. Voor de ChristenUnie is het duidelijk dat deze verenigingen de kans moeten krijgen om dat te doen, alvorens de gemeente de inzameling naar zich toetrekt. Daarom hebben wij de wethouder opgeroepen eerst te inventariseren wat de mogelijkheden binnen het dorp zijn, voordat de gemeente in het ontstane gat springt. De uitwerking van deze motie zien we op dit moment al in Sumar, waar dorpsbelang inventariseert welke verenigingen met de gemeente om tafel willen over de inzameling van oud papier. De ChristenUnie is blij met deze ontwikkeling, het geeft ruimte voor mienskipszin!