Geen bezuiniging op kinderen in armoede

kinderendinsdag 03 maart 2020 19:27

Diverse media berichtten er vorige week over; Tytsjerksteradiel zou willen bezuinigen op kinderen in armoede. Onderzoek door raadsleden van GrienLinks en PvdA bracht cijfers naar boven, die vragen oproepen. De gemeente geeft jaarlijks €20.000,- aan Stichting Leergeld, een stichting die namens de gemeente ondersteuning geeft aan kinderen uit minima-gezinnen. In de loop van de jaren is echter het aantal gezinnen dat gebruik maakt van de regeling behoorlijk toegenomen. Mede daardoor besteedt de stichting inmiddels veel meer dan dat ze van de gemeente binnenkrijgt; €60.000,- in 2019, zo bleek uit de informatie die beide partijen naar buiten bracht. Daarnaast hevelt de gemeente in 2020 nog een extra taak over naar stichting Leergeld, zonder daar extra geld bij te verstrekken. Tijdens de raadsvergadering gaf verantwoordelijk wethouder Hoekstra aan dat de bijdrage voor Stichting Leergeld al jaren gelijk is en dat de stichting tot op heden geen formele aanvraag voor meer geld heeft gedaan. Inmiddels heeft de stichting hierover wel een afspraak met de wethouder gemaakt. Begin maart spreekt de wethouder met de bestuurders van de stichting om de overheveling van extra taken en de bijdrage van de gemeente te bespreken.

GrienLinks en PvdA kozen ervoor zowel het gesprek tussen gemeente en stichting Leergeld als het debat in de raad niet af te wachten, maar voor de troepen uit te lopen door schriftelijke vragen te stellen en met uitspraken in de media voor veel onrust te zorgen. Alhoewel we blij zijn met de informatie, betreurt de ChristenUnie de onzorgvuldige manier waarop bovengenoemde partijenmet deze informatie zijn omgegaan. Zij hadden veel onrust kunnen voorkomen door eerst ambtelijk navraag te doen en het debat in de raad af te wachten.

Namens de ChristenUnie heeft raadslid Jantsje van der Veen, in lijn met de afspraken in het coalitieakkoord, een duidelijk signaal gegeven; ‘Zolang de ChristenUnie in het college van Tytsjerksteradiel zit, zullen kinderen in minimagezinnen niet de dupe worden van bezuinigingsmaatregelen. Wij staan ervoor dat kinderen te allen tijde worden ontzien. Daar mag u ons aan houden. Mocht uit de beantwoording van de schriftelijke vragen van PvdA en GrienLinks blijken dat dat onbedoeld toch dreigt te gebeuren, dan trekken wij graag met alle partijen in de raad op om dat bij te sturen!’ Ook de twee andere coalitiepartijen hebben toegezegd dat kinderen niet ‘het kind van de rekening’ zullen worden. In april zal er een definitief besluit worden genomen over de regelingen.