ChristenUnie Tytsjerksteradiel lanceert lokaal isolatiemanifest voor de gemeente in Garyp

Manifest Garyp.jpgmaandag 07 maart 2022 16:00

GARYP- Op zaterdagochtend heeft de ChristenUnie Tytsjerksteradiel een lokaal isolatiemanifest gelanceerd. Als het aan de CU ligt is er geen tijd te verliezen. De komende vier jaar moet er slimmer, sneller en socialer geïsoleerd worden in Tytsjerksteradiel.

Dit willen we gaan doen door de focus te leggen op de oudere huizen en door gebruik te maken van de lokale gemeenschap en energiecoöperaties. Voor veel mensen is isoleren een stap met veel gedoe. Door informatie te bieden creëer je enthousiasme en draagvlak bij de bewoners zelf. Want isoleren is een zogenoemde spijtvrije maatregel, je krijgt er nooit spijt van. De ChristenUnie in Tytsjerksteradiel wil met dit plan isolatie tot prioriteit maken voor de komende raadsperiode en zal inzet zij bij het opstellen van een raadsprogramma en coalitie-onderhandelingen. Het kabinet heeft in het regeerakkoord apart geld vrijgemaakt voor isoleren.

“Energie is peperduur geworden. De stijgende energieprijzen zorgen voor toenemende energiearmoede en bovendien is de verspilde energie een onnodige belasting van het klimaat. We moeten de energietransitie versnellen door ons energieverbruik te verminderen.” Aldus kandidaat-raadslid Mireille van de Meer uit Suwâld.

We willen dat onze gemeente zich niet zozeer focust op de mensen die de weg in de regelingen wel vinden, maar juist óók de mensen die minder ‘bureaucratisch doenvermogen’ hebben. Klimaat- en isolatiebeleid mag mensen met een laag inkomen niet verder op achterstand zetten. Er moet maatwerk geleverd worden zodat ook de mensen met een kleine portemonnee hun woning kunnen isoleren en zo volwaardig meekunnen in de energietransitie en verdere verduurzaming.