Garantstelling sportverenigingen

begroting.jpgwoensdag 13 mei 2020 14:41

Een punt waarvan wij blij zijn dat het nu gerealiseerd wordt is een aanpassing in het treasurystatuut. Dat klinkt niet heel spannend maar door hier een wijziging in door te voeren willen wij sportverenigingen beter kunnen ondersteunen met grotere investeringen om hun accommodaties en voorzieningen een kwaliteitsimpuls te geven. De mogelijkheid is nu gerealiseerd om als gemeente (voor 50%) garant te kunnen staan voor een lening die een sportvereniging aangaat. Dit doet onze gemeente vervolgens niet automatisch maar alleen als het Waarborgfonds Sport een goedkeuring geeft en daarbij een garantstelling afgeeft. Op basis van die goedkeuring maakt de gemeente nog haar eigen afweging. Op deze manier is het risico minimaal.
Het geeft de sportverenigingen de mogelijkheid om te investeren in hun voorzieningen en hun accommodaties te kunnen verbeteren en verduurzamen. De ChristenUnie is van mening dat dit een goede stap is voor het behoud en het niveau van deze voorzieningen.