ChristenUnie schorst raadslid Tytsjerksteradiel na verdenking zedenmisdrijf

donderdag 27 januari 2022 19:10

De ChristenUnie in Tytsjerksteradiel schorst het fractielidmaatschap van één van haar raadsleden, nu dit raadslid wordt verdacht van een zedenmisdrijf. Edwin van E. was tijdelijk raadslid namens de ChristenUnie en stond in eerste instantie op de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen. Inmiddels is Van E. van de kandidatenlijst geschrapt en geschorst als fractielid.

Fractievoorzitter van de ChristenUnie in Tytsjerksteradiel Douwe Hooijenga: “Ik en met mij de rest van de fractie en het bestuur van de ChristenUnie in Tytsjerksteradiel zijn verbijsterd over het nieuws dat ons raadslid Edwin van E. wordt vervolgd vanwege een zedenmisdrijf. Gezien de ernst van de verdenking is hij, ook al heeft de rechter nog niet geoordeeld, nu geen geloofwaardig vertegenwoordiger van de ChristenUnie en is hij geschorst als fractielid. "Ik kan me op geen enkele manier voorstellen hoe heftig het is wat de betrokkenen – slachtoffer, familie en vrienden – op dit moment moeten doormaken. Ik wens hen kracht toe en hoop dat er ook echt recht mag worden gesproken in deze vreselijke situatie.”

Tijdelijk raadslid

Edwin van E. werd op 25 november aangesteld als tijdelijk raadslid, ter vervanging van een raadslid dat door ziekte thuis zit. Hij zou tot 17 februari aanstaande raadslid blijven. Op 6 januari meldde hij per e-mail aan de ChristenUnie-fractie dat hij vanwege persoonlijke omstandigheden zijn werkzaamheden per direct neerlegde en zich terugtrok van de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen. Hij meldde niet of hij ook zou aftreden als gemeenteraadslid. Ondanks pogingen van de kant van de ChristenUnie, kregen we tot op de dag van vandaag geen contact meer met Edwin en kwam er geen verdere duidelijkheid over de reden van het neerleggen van zijn werkzaamheden. Vanzelfsprekend is hij vervolgens ook daadwerkelijk van de kandidatenlijst verwijderd. Vandaag bleek uit informatie die door een lokale journalist van WâldNet met de ChristenUnie werd gedeeld, dat Van E. op 21 december al aangehouden is en dat zijn gevangenhouding op 6 januari verlengd werd, de dag dat hij meldde dat hij zijn werkzaamheden neerlegde.

Niet geloofwaardig

Hoewel de zaak nog inhoudelijk door de rechter behandeld moet worden, is de ernst van de verdenkingen zeer ernstig. Daarom heeft de fractie besloten om hem per direct als fractielid te schorsen. Dat is hem per e-mail ook door de ChristenUnie kenbaar gemaakt en ook de griffie van de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel is hierover geïnformeerd. Dat betekent dat hij vanaf vandaag geen raadslid namens de ChristenUnie meer is. De ChristenUnie heeft hem per e-mail verzocht om per direct ook zijn zetel op te geven. Doet hij dit niet, dan nog vervalt zijn raadslidmaatschap per 17 februari aanstaande automatisch.

Reactie partijvoorzitter ChristenUnie

Landelijk partijvoorzitter Ankie van Tatenhove: “Een verdenking van een zedenmisdrijf is een van de ernstigste verdenkingen die er bestaan. De verdachte wordt nu geschorst als fractielid, omdat hij niet geloofwaardig kan optreden als vertegenwoordiger van de ChristenUnie. De ChristenUnie zet zich ook politiek in om de veiligheid van iedereen, zeker van kinderen en jonge vrouwen, te waarborgen. We tillen er dan ook zwaar aan dat juist één van onze vertegenwoordigers nu van zo’n misdrijf wordt verdacht. We leven mee met het slachtoffer en haar omgeving.”